Wat is digitalisering op aanvraag, ofwel scanning on demand?
Op dit moment is nog maar een beperkt deel van alle inventarisnummers gedigitaliseerd. Via de Inventarissen kunt u aanvragen doen om nog niet gedigitaliseerd te laten digitaliseren. Achter inventarisnummers die nog niet zijn gedigitaliseerd vindt u de knop 'Scan(s) aanvragen'. Hiermee kunt u het betreffende inventarisnummer op verzoek laten digitaliseren. Er wordt altijd een heel inventarisnummer gedigitaliseerd, ook al heeft u misschien maar een deel ervan nodig.
Kunnen alle inventarisnummers voor digitalisering worden aangevraagd?
Alle inventarisnummers kunnen in principe voor digitalisering worden aangevraagd, behalve wanneer het inventarisnummer niet openbaar is, er zich auteursrechtelijk beschermde documenten in het inventarisnummer bevinden, het inventarisnummer te kwetsbaar is om gedigitaliseerd te worden of een dusdanige specifieke aanpak voor digitalisering vraagt dat het niet in het standaard proces mee kan. Wanneer u een aanvraag doet wordt door de medewerkers bekeken of uw aanvraag kan worden uitgevoerd. Als dit niet mogelijk is, dan ontvangt u hiervan bericht. Wordt uw aanvraag gehonoreerd, dan ontvangt u bericht zodra uw scans online staan.
Wekelijks worden circa 20.000 scans op aanvraag gemaakt. Per gebruiker kunnen er 5 actieve aanvragen per maand in behandeling zijn.
Reden waarom een archiefstuk niet gedigitaliseerd kan worden | Toelichting |
Openbaarheidsbeperking | Zie niet openbaar archief. |
Auteursrecht | Mogelijk is het stuk wel gedigitaliseerd voor de Beeldbank en kunt u via de rechthebbende een scan bestellen. In sommige gevallen is het wel mogelijk het stuk in te zien op de Studiezaal |
Materiële staat | Het stuk is te kwetsbaar of vereist een specifieke wijze van digitalisering. In sommige gevallen is het wel mogelijk het stuk in te zien op de Studiezaal. |
Afwezigheid | Een stuk kan zijn uitgeleend of zijn vermist. |
Hoe gaat het verwerken van een aanvraag in z’n werk?
U plaatst via de Inventarissen een aanvraag. Hiervoor hoeft u alleen uw naam en e-mailadres in te voeren. Er vindt een beoordeling van de stukken plaats voordat ze gedigitaliseerd kunnen worden. U krijgt óf bericht dat uw aanvraag niet kan worden uitgevoerd, óf u krijgt na afronding bericht dat uw scans online staan. Vanaf dat moment kunt u de scans bekijken en downloaden. Het verwerken van een digitaliseringsaanvraag duurt zo'n 3 tot 6 weken, afhankelijk van de hoeveelheid aanvragen die zijn geplaatst.
Lees hier meer over digitalisering bij het Stadsarchief.
Wordt er exclusief voor de aanvrager gedigitaliseerd?
Nee, alle inventarisnummers die worden gedigitaliseerd komen voor iedereen beschikbaar.
Wat is de kwaliteit van de scans?
De kwaliteit is afgestemd op het doen van onderzoek, dat wil zeggen dat alle informatie die leesbaar is in het origineel ook op de scan leesbaar moet zijn. Heeft u scans nodig voor andere doeleinden, dan kunnen er ook maatwerk scans gemaakt worden tegen uurtarief. Hiervoor neemt u contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Wat kost een aanvraag?
Een digitaliseringsaanvraag is gratis, evenals het inzien of downloaden van de scans.