Stoomtrein

nr. 10019A001053 Jacob Olie fotografeerde in 1895 een spoorwegovergang bij de Eerste Oosterparkstraat met daarachter een stoomtrein en de overkapping van station Weesperpoort. De huizen links staan aan de Miquelstraat, de latere Wibautstraat.

Station Weesperpoort

Het station werd in 1843 gebouwd door L.J.A. van der Kun. Bij de uitbreiding en officiële opening op 15 mei 1845 werd het Weesperpoort genoemd. In 1939 werd het herhaaldelijk verbouwde en uitgebreide station gesloopt. Door veranderingen in het spoorwegnet en de bouw van het nieuwe Amstelstation in 1937 was het overbodig geworden.

Ligging

Het station lag aan de overkant van de Singelgracht, op het Rhijnspoorplein, aan het begin van de Wibautstraat. Aan de stadskant van het water stond op het Weesperplein de Weesperpoort.

De eerste spoorlijnen

Op vrijdag 20 september 1839 reed van Amsterdam naar Haarlem de eerste trein in ons land. De spoorlijn werd geëxploiteerd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij. In december 1843 kwam de Rhijnspoorweg erbij met de lijn Amsterdam-Utrecht. Ruim tien jaar later konden reizigers ook per spoor naar het Gooi.

Kopstation

Het Weesperpoortstation was een kopstation. De spoorlijn liep daar dood. Je kon er alleen van en naar Utrecht reizen. Later werd de lijn naar Arnhem doorgetrokken.

Jacob Olie

Jacob Olie (1834-1905), directeur van de eerste ambachtsschool in Amsterdam, was een van de eerste amateurfotografen van de stad. Olie maakte vanaf 1860 talloze foto’s van Amsterdam. In de Beeldbank van het Stadsarchief staan meer dan drieduizend foto’s van Olie.

Het Weesperpoortstation, foto door Jacob Olie, 30 oktober 1895

© Stadsarchief
Disclaimer / Colofon
<