Paardenveiling

nr. 010097000018

Veiling van trampaarden

Op 4 januari 1904 werden bij de remise aan de Linnaeusstraat vierhonderd van de 754 trampaarden geveild. De paarden waren niet meer nodig nu de elektrische tram werd ingevoerd. Herman Misset tekende de bijzondere — en, zoals hij op de achterkant van de tekening schreef, ook trieste — gebeurtenis. Naast de elektrische tram bleef de paardentram wel nog een tijdje bestaan. Pas in 1922 werden de laatste paarden publiekelijk verkocht.

De eerste trams

Op 2 juni 1875 was de eerste paardentramlijn, van het Leidseplein naar de Plantage, feestelijk geopend. De paardentram werd aanvankelijk door de Amsterdamsche Omnibus Maatschappij gerund, maar op 1 januari 1900 nam de gemeente de exploitatie van de tram over en werd de naam Gemeentetram, vanaf 1943 Gemeentevervoerbedrijf.

De elektrische tram

Direct na de overname van de (paarden)tram ging de gemeente aan het werk aan de elektrificatie van de tramlijnen. De eerste elektrische tram reed op 14 augustus 1900: lijn 10 van het Leidseplein naar de Zoutkeetsgracht. Heel Amsterdam liep ‘s avonds uit om de lichtjes in het rijtuig te bewonderen. Eind 1904 stond 93 procent van het net ‘onder stroom’.

Herman M.J. Misset

Herman M.J. Misset (1875-1958) heeft tientallen jaren lang allerlei veranderingen in het stadsbeeld gevolgd en met ijzeren precisie opgemeten en uitgetekend. Het Stadsarchief heeft honderden tekeningen van hem in de collecties.

Paardenveiling in de Linnaeusstraat, tekening door Herman M.J. Misset, 1904


© Stadsarchief
Disclaimer / Colofon
<