Bert Haanstra in Artis

In Artis is het even goed mensen als dieren kijken. Dat wist ook filmer Bert Haanstra, die in 1962 met een verborgen camera de reacties van het publiek vastlegde vanuit het standpunt van de dieren.

Zoo

Door de beelden van mens en dier door elkaar heen te monteren stelt Haanstra in de film Zoo de vraag wie nu eigenlijk naar wie kijkt. Ondertussen is de film een prachtig tijdsbeeld van Amsterdamse gezichten uit de vroege jaren zestig, met ouderwetse hoedjes en brilmonturen.

Bert Haanstra

De filmmaker Bert Haanstra (1916-1997) werd bekend door observaties van het alledaagse gedrag van de Nederlanders. Bekende films van zijn hand zijn Fanfare (1958) en de bioscoophit Alleman (1963). De documentaire Glas (1958) won een Oscar. In 1972 maakte Haanstra opnieuw een film over het gedrag van dieren en mensen, Bij de beesten af.

Deze film bevindt zich in de Collectie Commerciële Film- en Videoproducties onder nummer: 30526/110001450 (Zoo)
Zoo, een film van Bert Haanstra, 1962

© Stadsarchief
Disclaimer / Colofon
<